Waar begin ik met spel aanleren?

Gepubliceerd op 22 juni 2020 om 19:02

Robin genoot van het kijken naar ronddraaiende CD's. Wanneer Robin helemaal opgaat in het spel met het ronddraaien van de CD’s, gaat zijn moeder naast hem zitten met een ballenbaan. Ze speelt een aantal minuten zelf met de ballenbaan en reageert zelf heel enthousiast op het spel. Ze wacht tot de CD is uitgetold en voordat Robin de CD pakt, pakt moeder deze en legt hem in het zicht maar buiten bereik van Robin. Ze geeft Robin een bal in zijn hand en hand-over-hand doet ze de bal in de ballenbaan. Moeder reageert enthousiast en direct daarop draait ze zelf de CD rond op de vloer. Robin geniet van het ronddraaien van de CD. Moeder blijft het hand-over-hand ballen in de baan doen herhalen, telkens gevolgd door het ronddraaien van de CD, tot het moment dat Robin naar de bal in de ballenbaan kijkt. Dan geeft ze Robin de bal en wijst naar waar de bal in moet. Robin stopt de bal zelf in de ballenbaan en moeder reageert met nog meer enthousiasme en draait twee CD’s tegelijk rond, iets wat Robin zelf nog niet kan en waar hij heel erg blij van wordt. Al snel pakt Robin zelf een bal om in de ballenbaan te stoppen en is dit in combinatie met de enthousiaste reactie van moeder voldoende om niet meer naar de CD’s om te kijken. Robin heeft nu een stap gemaakt in zijn spelontwikkeling waar ook zijn zusje plezier aan kan beleven. Met hulp van moeder leert Robin om de beurt met zijn zusje ballen in de baan te stoppen. Daarna volgen nieuwe ballenbanen en knikkerbanen.

Als volgende stap leert moeder Robin auto’s van een auto-roetsj-baan af te laten rijden. In eerste instantie heeft Robin nog geen oog voor dit spel, maar door na elke autootje eerst hand-over-hand te laten rijden en daarna weer een bal te geven voor de ballenbaan, ziet Robin al snel het plezier van de auto-roetsj-baan en heeft hij weer een nieuw spel geleerd.

Met de autootjes van de auto-roetsj-baan, waar Robin intussen veel interesse in heeft gekregen, leert moeder Robin ze te laten rijden over de grond. Daarna volgt autootjes op een auto-kleed, circuitjes maken met dominostenen en er over rijden, dominostenen overeind zetten en om rijden met een autootje, domino-parcours bouwen en om laten vallen…

En dan ontstaat ergens het magische moment waarop Robin zelf nieuw spel gaat bedenken, fantasie spel ontwikkelt en samen gaat spelen met andere kinderen. Magisch? Zo voelde het voor de moeder van Robin zeker, maar het was natuurlijk ook hard werken en vooruit denken.