Gratis verzending vanaf € 40,--

Blog

Zomervakantie...tips

Toen ik jong was gingen we elke schoolvakantie minimaal 1 weekje weg. Ik genoot volop van die momenten. Nieuwe ervaringen opdoen, niet naar school, geen wekker, heerlijk!

Lees meer »

Mijn opa en ik

Mijn opa speelt een belangrijke rol in mijn leven. Al van jongs af aan hebben we veel samen gedaan. Vaak samen op pad, op vakantie, een beurs bezoeken of een dagje helpen op het werk. Steeds blootgesteld aan nieuwe ervaringen. Iets wat me enorm heeft doen groeien. Inmiddels delen we de passie voor motorrijden en grappen maken.

Lees meer »

7 tips voor iPad gebruik en kinderen met autisme

iPads, smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Thuis en op school komen kinderen er voortdurend mee in aanraking. Vooral voor kinderen met autisme kan de iPad magische aantrekkingskracht hebben. Je kindje er niet mee laten spelen is dan ook vrijwel onmogelijk geworden én onnodig.

Lees meer »

Uitgestelde beloning

Beloningskaarten noemen we ook wel tokenkaarten; hulpmiddelen om jouw kindje te leren werken voor uitgestelde beloning. Wanneer je zorgt dat de beloningskaart en de tokens (stickers) binnen de motivatie van jouw kind vallen, krijgen de tokens snel waarde voor jouw kind.

Lees meer »

Waar begin ik met spel aanleren?

Robin genoot van het kijken naar ronddraaiende CD's. Wanneer Robin helemaal opgaat in het spel met het ronddraaien van de CD’s, gaat zijn moeder naast hem zitten met een ballenbaan. Ze speelt een aantal minuten zelf met de ballenbaan en reageert zelf heel enthousiast op het spel. Ze wacht tot de CD is uitgetold en voordat Robin de CD pakt, pakt moeder deze en legt hem in het zicht maar buiten bereik van Robin. Ze geeft Robin een bal in zijn hand en hand-over-hand doet ze de bal in de ballenbaan. Moeder reageert enthousiast en direct daarop draait ze zelf de CD rond op de vloer. Robin geniet van het ronddraaien van de CD. Moeder blijft het hand-over-hand ballen in de baan doen herhalen, telkens gevolgd door het ronddraaien van de CD, tot het moment dat Robin naar de bal in de ballenbaan kijkt. Dan geeft ze Robin de bal en wijst naar waar de bal in moet. Robin stopt de bal zelf in de ballenbaan en moeder reageert met nog meer enthousiasme en draait twee CD’s tegelijk rond, iets wat Robin zelf nog niet kan en waar hij heel erg blij van wordt. Al snel pakt Robin zelf een bal om in de ballenbaan te stoppen en is dit in combinatie met de enthousiaste reactie van moeder voldoende om niet meer naar de CD’s om te kijken. Robin heeft nu een stap gemaakt in zijn spelontwikkeling waar ook zijn zusje plezier aan kan beleven. Met hulp van moeder leert Robin om de beurt met zijn zusje ballen in de baan te stoppen. Daarna volgen nieuwe ballenbanen en knikkerbanen.

Lees meer »

Hoe leer ik mijn kind spelen?

Kinderen leren spelen door imitatie; ze zien papa, mama of een ander kind een spelhandeling doen en imiteren deze. Mama zet de tuimelaar in de box en geeft deze een duwtje. Het kind kijkt naar mama en naar de tuimelaar en geeft deze ook een duwtje. Kinderen met autisme kijken vaak niet gericht naar de ander en hebben moeite met het imiteren van handelingen. Hoe leren we nieuw spel aan? 

Lees meer »

Hoe lang kan een kind zelfstandig spelen?

Jonge kinderen hebben vrijwel voortdurend aansturing en aandacht van een volwassene nodig in spel. Kinderen zonder autisme spelen op 2 jarige leeftijd niet langer dan een paar minuten zonder aansturing van de volwassene, waarbij ze vaak van speelgoed wisselen. Pas rond de leeftijd van 5 jaar kan een kind 10 minuten of langer zonder aansturing spelen.

Lees meer »