Structuur, doel of middel?

Gepubliceerd op 6 juli 2020 om 09:00

Nog een paar weken en dan is het vakantie! Dit jaar is jouw vakantie misschien anders dan anders; misschien blijf je thuis of ...

Wanneer jouw kind in de vakantie behoefte heeft aan duidelijkheid, vaak vraagt om activiteiten die (nog) niet kunnen of op een andere manier laat blijken dat hij of zij behoefte heeft aan structuur, kun je kiezen om elke dag uit te tekenen of picto's te gebruiken. Dat biedt duidelijkheid en structuur voor je kind.

Je kunt ook kijken naar een systeem waarbij het systeem de structuur biedt en al het andere flexibel blijft.

Een voorbeeld:
Koop ijsstokjes. Schrijf op elk ijsstokje een leuke activiteit die je kind graag doet of plak een foto of tekening van die activiteit op het stokje. Doe de stokjes in een glas. Laat je kind op een vast moment op de dag een stokje uit het glas trekken. Die activiteit ga je dan doen.

Wil je kind voor het slapen gaan weten wat hij de volgende dag gaat doen, dan laat je bijvoorbeeld na het avondeten kiezen. Kinderen die liever direct handelen laat je bijvoorbeeld na het ontbijt kiezen, waarna je de activiteit kunt gaan doen.
Zijn de activiteiten kort, dan kun je meerdere kiesmomenten in de dag verwerken. Het vaste kies-moment biedt structuur.

Maar wat als jouw kind het stokje met de dierentuin heeft getrokken en het regent...
Dit kun je voorkomen door zelf te bepalen welke stokjes er tijdens het kiesmoment wel en niet in het glas zitten.
Wanneer jouw kind al een stapje verder kan leren denken, dan kun je een vast 'denk-schema' maken welke je samen met je kind doorloopt.
"Okay, je hebt de dierentuin getrokken, nu kijken we of het kan"
1. Is het binnen of buiten? -> buiten
2. Is het weer goed? -> nee
3. trek een ander stokje uit het glas.

Ieder kind heeft andere behoeftes. Dus pas het bieden van structuur aan op de huidige behoeftes van jouw kind. Probeer altijd te zoeken naar een manier waarop het systeem structuur biedt maar je flexibiliteit en logisch denken kunt leren. Structuur is dus geen doel, maar een hulpmiddel om zelf te leren denken en problemen te leren oplossen.

Nu is de tijd om na te denken over de invulling van de vakantieweken. Veel plezier!


«   »