Uitgestelde beloning

Gepubliceerd op 25 oktober 2020 om 22:37

Beloningskaarten noemen we ook wel tokenkaarten; hulpmiddelen om jouw kindje te leren werken voor uitgestelde beloning. Wanneer je zorgt dat de beloningskaart en de tokens (stickers) binnen de motivatie van jouw kind vallen, krijgen de tokens snel waarde voor jouw kind.

Beloningskaarten kun je inzetten voor het aanleren van allerlei nieuwe vaardigheden. Denk aan doorwerken, huiswerk maken,  maar ook aan 'minder harde geluiden maken' of 'nieuwe dingen eten', zindelijkheidstraining, slapen in je eigen bed...

Zodra jouw kind het concept van uitgestelde beloning begrijpt is het materiaal overal voor te gebruiken.

 

Hoe leer je jouw kind om te werken voor uitgestelde beloning?

Je start met de kaart met 2 vakjes voor 2 tokens. Je geeft je kindje een opdracht die hij/zij al beheerst. Zodra je kindje de opdracht goed heeft opgevolgd geef je een token en plakt deze samen met je kindje op de kaart. Direct daarna geef je de volgende opdracht die je kindje al beheerst en na het goed opvolgen plak je de tweede token samen op de kaart. Je benoemt dat de kaart vol is en laat je kindje de beloning kiezen die hij/zij verdiend heeft. Deze beloning geef je direct. Daarna haal je de 2 tokens van de kaart af en begin je opnieuw aan het verdienen van de tokens tot je merkt dat je kindje snapt wat de bedoeling is.

 

Vervolgens geef je nieuwe opdrachten, die je kindje nog niet beheerst en laat hem/haar de tokens verdienen. Als dat goed gaat ga je over naar het opbouwen van het aantal te verdienen tokens. Eerst de kaart met 4, dan 6, 8 en uiteindelijk 10 tokens.

 

Als je kindje inmiddels 10 tokens kan verdienen voordat hij/zij een beloning mag kiezen kun je nog verder opbouwen in moeilijkheidsgraad door je kindje twee opdrachten per te verdienen token te laten uitvoeren en dat verder uit te bouwen.

 

Voordat je de beloningskaarten kunt gebruiken voor moeilijke dingen, waarbij de tijdsduur tussen de te verdienen tokens ver uit elkaar ligt, zoals zindelijkheidstraining of slapen in je eigen bed, moet je kindje dus al geleerd hebben om te werken met beloningskaarten.

 

Wat voor beloning mag mijn kindje kiezen?

Een volle kaart mag jouw kind bij je inleveren voor een belonende activiteit. Welke dat is hangt af van de motivatie van jouw kindje. Een paar ideeën; 10 minuutjes op de iPad, samen naar het speeltuintje om de hoek, kiezen wat je vanavond gaat eten, spelen met scheerschuim, een rijstwafel eten, kietelen, dansen, bouwen met de Lego...kies wat voor jouw kind werkt. Bij sommige kinderen kan het vinden van belonende activiteit een uitdaging zijn. Probeer te denken aan dingen die jouw kindje graag ziet, hoort, aanraakt, proeft of ruikt. Kijk hoe en waarmee jouw kindje speelt. Wanneer je aantal leuke dingen neerlegt, wat pakt jouw kind dan het eerste? Wat heeft het langst zijn/haar interesse?

 

Valkuil?

Pas op met het afnemen van al verdiende tokens bij 'stout' gedrag. Dat kan een negatief effect hebben op de motivatie van jouw kindje. Eenmaal verdiend is verdiend. Je kunt dan nog wel een goed moment kiezen waarop jouw kind de kaart mag inruilen voor een beloning. Dat kan bij ‘stout’ gedrag altijd nog op een later moment waarop je kindje het juiste gedrag laat zien.

 

Veel plezier bij het aanleren! Vragen? Mail ons gerust! info@autismespeelgoed.nl